شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

انواع ساز تار همراه با نکات مهم خرید - نت نواز
شناسه پست: 7210
بازدید: 3925

ساز تار یکی از اصیل‌ترین و خوش‌صداترین سازهای ایران است که از گذشته تا کنون یک سیر تحولاتی عظیم در ظاهر خود را طی کرده و امروز با ظاهری متفاوت نسبت به گذشته خود در دستان اساتید نوازندگی و هنرجویان عزیز قرار گرفته است. تار از جمله آلات موسیقی ۱۰۰٪ ایرانی است که بصورت کاملا دست ساز ساخته می شود و بایستی برای خرید آن دسته کم از اطلاعات جامع و مغتنمی برخوردار باشید.

نکات مهم هنگام خرید تار

طراحی مطابق ساختار استاندارد: اولین نکته ای که هنگام خرید تار باید به آن توجه داشته باشید، استاندارد بودن ساختار کلی این نوع ساز اصیل ایرانی است که اصولا باید مطابق با ساختار یحیی و یا شاهرخ ساخته شده باشد و کاسه آن از تقارن و وزنی مناسب (نه خیلی سنگین و نه خیلی سبک) برخوردار باشد.

جنس بدنه و دسته ساز: نکته بعدی مربوط به جنس بدنه و دسته ساز است که حتما باید از چوبی مرغوب ساخته شده باشد و نباید بر روی آن ها هیچ خراش و ترک خوردگی وجود داشته باشد. یادتان باشد ساز تار از آن دسته از آلات موسیقی بحساب می آید که مرغوبیت جنس آن بر روی خوش نوایی و صدای خروجی از آن بسیار موثر است.

گوشی ها: از توجه به گوشی های قرار گرفته بر روی ساز تار مورد نظرتان نیز غافل نشوید و خوب دقت کنید که گوشی ها از جنس چوبی با کیفیتی ساخته شده باشند و در هنگام چرخاندن آن ها جهت کوک ساز از نرمی و راحتی مطلوبی برخوردار باشند.

خرک: کیفیت خرک های تعبیه شده بر روی تار از مهمترین عوامل تاثیر گذار بر روی خوش صدایی آن است. توجه داشته باشید خرک بایستی از جنسی مرغوب همچون شاخ حیوانات درست شده باشد و به خوبی نیز تراشیده باشد تا هنگام مضراب زدن، فرد نوازنده را دچار مشکل نکند.

محل قرارگیری خرک: خرک باید به گونه ای بر روی پوست تار قرار گرفته باشد که فاصله سیم ها تا دسته ساز را زیاد نکند؛ زیرا فاصله زیادی در این قسمت ساز سبب ایجاد تاثیراتی منفی بر روی عملکرد موسیقیایی شما خواهد شد.

پوست ساز: مورد بعدی که کمی تخصصی می شود و خیلی از نوازندگان مبتدی تارها انتظار نمی رود تا به خوبی متوجه آن شوند، جنس پوست ساز است که حتما باید نازک، سبک و همچنین بدون چربی باشد و در یک کلام از جنس روده حیوانات (معمولا بره ها) ساخته شده باشد و به خوبی بر روی ساز مورد نظرتان نیز نصب شده باشد.

خروجی واضح صدا: یکی از اصول مهم در خرید هر نوع ساز سنتی و مدرنی که در بازار موجود می باشد، اقدام به نواختن با آن پیش از خرید کردن است؛ برای این منظور اگر حرفه ای هستید که حتما خودتان ساز مورد نظرتان را در دست گرفته و قدری با آن بنوازید و اگر هم مبتدی هستید و تازه نواختن با آلات موسیقی را آغاز کردید، توصیه می کنیم حتما از شخص فروشنده بخواهید تا قدری با ساز مدنظرتان برایتان بنوازد. فراموش نکنید صدای خروجی از یک ساز خوب و باکیفیت حتما باید صاف، شفاف و همچنین واضح باشد و هیچگونه صدای اضافه ای از آن بوجود نیاید.

قیمت تار: قیمت تار بستگی به مهارت سازنده و همچنین کیفیت ساخت آن دارد؛ یعنی بطور مثال تارهایی که توسط اساتید به نام ایران ساخته و پرداخته شده اند از قیمت های به مراتب بالاتری نسبت به سازهایی برخوردار هستند که توسط دیگر سازندگان کم تجربه ساخته شده اند. فراموش نکنید موسیقی یک کار دلی است و نواختن درست با آلات موسیقی نیازمند استفاده از سازهای باکیفیت و استاندارد می باشد.

خرید ساز تا نت نواز

تار عارف

صادقی

گردو

بره تو دلی

استخوان

قیمت ساز تار

تار ایران ساز

ایران ساز

گردو

بره تو دلی

سرپنجه طاووسی مکانیکی

قیمت ساز تار نت نواز

تار بختیاری

بختیاری

گردو

بره تو دلی

گردو رگه راست

استخوان

روده گوسفند

قیمت ساز تار نت نواز

تار قیصری

استاد قیصری

چوب گردو

توت کهنه

بره تو دلی

گردو 

مقالات نُت نواز