شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

آموزش تکست نویسی رپ
شناسه پست: 17346
بازدید: 12344

تکست نویسی در موسیقی رپ یکی از مهم ترین مراحل کار به شمار می آید، داشتن صدای مناسب یکی از فاکتور های اصلی رپ خواندن است، اما شما باید بتوانید: از ریتم، قافیه، نحوه ترکیب و ویرایش صدای خود برای بهبود بخشیدن به سبک خود و بالاتر بردن تاثیر تکست خود استفاده کنید.

تسلط بر کلمات و قافیه بندی یک مهارت است، تمرین آن زمان زیادی لازم دارد، سعی کنید با کتاب خواندن دایره لغات خود را افزایش دهید تا به کلمات بیشتری دست یابید و از آن ها برای: موضوع برای نوشتن تکست رپ بهره گیری کنید تا بتوانید از تکرار گویی فاصله بگیرید.

تاثیر گذار بودن تکست رپ و خواندن شما

درابتدا باید بتوانید انرژی و حس حال شخصیتان را به درستی منتقل کنید،

انرژی در مواقع اجرا باعث می شود که اشعار شما، مانند صحبت کردن به نظر نرسند، این گونه ذهن مخاطب شما زودتر با شما هماهنگ میشود و اصطلاحا حواسش پرت نمی شود.

آموزش تکست نویسی رپ

فهم پایه

از تجربیات شخصیتان استفاده کنید، تا موضوع برای نوشتن تکست رپ شما، منحصر به فرد باشد. نباید راجب مسائلی که آگاهی کاملی نسبت به آن ندارید، بنویسید. حد معمول متن رپ، ۱۶ مصراع یا ۸ بیت، یا اندازه ۸ خط عادی هر ورس می باشد.

انتخاب موضوع 

شرایط اجتماعی ، روابط عاطفی ، شرایط زندگی ، محیط اطراف و هر مورد دیگری، که باعث امید باشد یا ناامیدی، در اصل مهم ترین عامل در انتخاب موضوع تکست داشتن ارتباط عمیق با آن موضوع خواهد بود.

نکات مهم در نوشتن تکست رپ

احساس خود را تقویت کنید. شما در حال انجام کار هنری هستید، یعنی جایی که: خیالات و واقعیت، غم و شادی، خشم و مهربانی، ظلم و مظلوم، سکوت و فریاد، عشق و خیانت در کنار هم قرار میگیرند.

یک تصویر ذهنی یا یک داستان از موضوع مد نظرتان در ذهنتان ترسیم کنید، اینگونه آهنگ شما همانند یک داستان به سه بخش تقسیم میشود: آغاز، میانه و پایان.

یک مثال راحت: زندگی خودتان را در قالب داستان برای خود شرح دهید، سعی کنید به مرور، به حالت  آهنگ بازگو کنید. تمرکز خودتان را متوجه وزن و قافیه بندی کنید.داستان گویی خود قواعد خاص خود را دارد، داستان شما سر آغاز کار است. در نگاه عمیق تر، می توان گفت که الگوی کار شماست.

ببینید قصد شما از خواندن این آهنگ چیه؟ چه اهدافی را دنبال می کنید؟ از چه موضوعی میخواین به چه نتیجه ای برسین؟

سعی کنید بر اساس موضوع و ورس بندی شعرتون، در هر قسمت به نتیجه خاصی برسید، یا مخاطب را کنجکاو کنید برای شنیدن ورس بعدی از شما.

مهارت ها و چگونگی تقویت تکست رپ و خواندن

سعی کنید در ذهنتون به صورت مداوم با تکستی که خلق کرده اید در گیر باشید و سعی درخلق مداوم قافیه کنید، حتی اگر به نظر شما بی ربط و ضعیف بیایید، باز هم به قافیه های جدید و جالبی دست میابید و در نتیجه هنر کلمه چینی شما هم به مرور قوی تر خواهد شد. قافیه پردازی فقط بستگی به خلاقیت و استعداد خود شما دارد.

بعد از نوشتن تکست رپ، چندین بار با بیت مورد نظرتان بخوانید ، به این خاطر که، وقتی کل رپ را یه تیکه میخوانید، نقاطی را که تکست رپ شما از انسجام کافی برخوردار نیست،  یا نسبت به موضوعتان بی ربط هست را می یابید و اون را تصحیح میکنید.

مهم ترین موارد در تکست نویسی به زبان ساده

  • درنگ و تکیه واژه: یک سری از کلمات مشدد خوانده میشن مثل  کلمه دقت، تشدید معمولا قافیه های زیبایی میسازه، میتوانید ازش خیلی بهره ببرید.
  • حروف هم صدا و هم لحن: که البته بازم بستگی به سبک تلفظ کردن خودتون داره، مثل حروف (س) و (ز) که از نظر آوایی به هم شباهت دارند.حروف هم لحن، کلماتی که هم قافیه نیستند اما از نظر سبک تلفظ میتونن به هم شبیه باشند. مثل ماسه و دست.
  • سبک خواندن: شما میتوانید با تغیر سبک تلفظ یک کلمه، اون رو با کلمه بعدی هم قافیه کنید.
  • تعویض جای عناصر جمله: تفاوت شعر و نثر در همینه، اما در رپ شما مطلقا آزاد هستید، این امکان در بعضی از سبک های نثر هم به کار میره اما در اینجا قوانین را ذهن شما میسازد، مثل اتاق یا دفتر کار شما میمونه به سلیقه خودتان بهش شکل بدید.
  • استفاده از ضمایر: در بعضی از اوقات شاید مخاطب رپ شما چند نفر باشه، ممکنه در جایی از قافیه بندیتون، اگر بخواهید از فعل گروهی استفاده کنید با قافیه هم خوانی خوبی پیدا نکند، در این مواقع شما مجبورید از ضمایر اول تا سوم شخص استفاده کنید.
  • قافیه های چندگانه: استفاده بیش از دو قافیه هم صدا یا لحن در هر بیت به سلیقه شخصی خود.

مقالات نُت نواز